За този блог
Гласове: 4183
Постинг
05.02.2021 01:20 -
Свлачища! Незаинтересованост! Монополи!
Автор: trakietsadobri
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2609 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 15.02.2021 17:19
Прочетен: 2609 Коментари: 1 Гласове:
8
Последна промяна: 15.02.2021 17:19
Този ми текст ще бъде доста суховат и наивистично аналитичен.
Не очаквам да предизвика голям интерес, но според мен въпросите и удивителните из заглавията от месец на месец стават все по-предизвикателни спрямо всички ни.
Ще се опитам да запиша няколко откъслечни спомена с впечатления от “света и човешките градежи в него.” За да подсещам себе си и тези от вас, които останат да прочетат “статията”, да бъдем по-разсъдливи, работливи и можещи, защото явно човешкото време се ускорява и скъсява. Разбира се, секундите би трябвало да са си същите, но… дали заради квантовите часовници, или заради търговците в храма, но човешкия свят комай все повече започва да прилича на видеоклип.
Връзката между незаинтересоваността и монополите надали може да бъде описана за час, ден или година. И все пак където има монопол в резултат от незаинтересованост винаги едни губят, други печелят, а човечеството се учи или не се учи.
Ето три знакови примера, които преди години научих от една американска университетска книга, записала част от историята на предприемачеството и маркетинга:
- Копирните машини, които Ксерокс налага през 60-те години. По това време компанията била икономическо мъниче, на ръба на фалита, но… Кодак и останалите големи не обърнали никакво внимание на новата чуплива “гаражна фотокопирна машина”. Проявили пълна незаинтересованост към дейността на “онези аматьори”. Три години по-късно “големите” осъзнали грешката си, но Ксерокс вече продавали второ поколение машини, които били значително по-качествени, а оборотът в тази нова пазарна ниша превишавал 100 милиона долара, като 96% от него бил за тях. Днес компанията държи под десет процента от пазара, но… стотици милиони хора наричаме тези офис машини с нейното име.
- През 1979 година Сони налага уокменът, който е създаден две-три години преди това, но първи те се заинтересували от него. Незаинтересуваните смятали, че никой не е луд да си купува батерии, да мъкне касетки и да слуша некачествен звук. Другите нехаели, а Сони запретнали ръкавите и развили технологията – направили уокменът достатъчно компактен, икономичен и качествен. Именно този и още дузина подобни пробиви превърнали японската компания за котлони във високотехнологичен глобален лидер.
- Пак през 60-те и 70-те години на 20 век, друга японска компания – Панасоник преоткрила разносната търговия и продажбите по домовете за страната на изгряващото слънце. Именно така Панасоник продали милиони телевизори и касетофони на японците, a с приходите финансирали експанзията си в Европа.
Предприемачите и икономистите обичат мириса на пари, а там където има монопол това е напълно сигурно. Българските търговци в храма на еврофондовете, не са изключение от това правило.
Така неусетно всички – едни все още млади и наивни,
втори незаинтересовани, а трети заинтересовани стигаме до историята на свлачищата!
Свлачищата и срутищата са уж непредвидими гео-явления, но…
Явно мнозинството от хората не се интересува от Майката Земя, а от това да си скиторят безгрижно напред-назад по нея в климатизирани превозни средства. Разбира се, комфорта е удобна екстра, ала … “Веднъж стомна за вода, дваж стомна за вода, третия път…“ Язовирът е празен, но реката прелива, пътят е засипан от свлачище, а гората изгаря и някой ще не ще, накрая плаща мега сметката – със здравето си + заеми, лихви и неустойки.
Природата има свой собствен биологичен, метеорологичен и климатичен часовник.
Хилядолетия наред нашите деди и прадеди са били достатъчно разсъдливи, мъдри и далновидни да се интересуват и внимателно да наблюдават настроенията и делата на природата. В резултат на това човечеството се учело и живеело все по-нашироко.
Стигнало се до там, че мнозина хора си въобразили, че са по-умни и силни от природата.
Започнали да създават генно модифицирани организми, роботи, че даже виртуална реалност и изкуствен интелект!!
Природата и Живота милиони години зачевали, кърмили и отглеждали човека, а днес в навечерието на пълнолетието си той какво решил да прави? Дощяло му се безкрайно парти и дискотека, за да може да си мези, пие и танцува на воля, а изкуствен интелект да му е шофьор, готвач, диджей, и… ?!
Защо си мислите, че разгула вечно ще ви се разминава?!
Вие дето заинтересовано потривате ръце, че печелите и властвате.
Вие дето незаинтересовани гледате “сериали от видеоклипове”.
Вие хора на бъдещето – и ти уж човеко!!
Не виждате ли, че на природата започва да и писва??
Мислите си, че ИИ ще почисти кочината вместо вас? Ами ако той наистина реши да я почисти, от най-големия заинтересовано/незаинтересован замърсител?! Решили сте, преди това да се случи, ще се преселите на Венера, на Марс, или за по-нашироко на Сатурн и Юпитер?!?! Вие си вервайте в тънките сметки, ала аз имам по-пролетна работа за вършене.
Вместо финал ще пиша хайку.
***
Огнено небе.
Пролет иде
небето събира топлина и изгреви.
/5 февруари 2021 пролет, Добри Летов-Тракиеца/
Не очаквам да предизвика голям интерес, но според мен въпросите и удивителните из заглавията от месец на месец стават все по-предизвикателни спрямо всички ни.
Ще се опитам да запиша няколко откъслечни спомена с впечатления от “света и човешките градежи в него.” За да подсещам себе си и тези от вас, които останат да прочетат “статията”, да бъдем по-разсъдливи, работливи и можещи, защото явно човешкото време се ускорява и скъсява. Разбира се, секундите би трябвало да са си същите, но… дали заради квантовите часовници, или заради търговците в храма, но човешкия свят комай все повече започва да прилича на видеоклип.
Връзката между незаинтересоваността и монополите надали може да бъде описана за час, ден или година. И все пак където има монопол в резултат от незаинтересованост винаги едни губят, други печелят, а човечеството се учи или не се учи.
Ето три знакови примера, които преди години научих от една американска университетска книга, записала част от историята на предприемачеството и маркетинга:
- Копирните машини, които Ксерокс налага през 60-те години. По това време компанията била икономическо мъниче, на ръба на фалита, но… Кодак и останалите големи не обърнали никакво внимание на новата чуплива “гаражна фотокопирна машина”. Проявили пълна незаинтересованост към дейността на “онези аматьори”. Три години по-късно “големите” осъзнали грешката си, но Ксерокс вече продавали второ поколение машини, които били значително по-качествени, а оборотът в тази нова пазарна ниша превишавал 100 милиона долара, като 96% от него бил за тях. Днес компанията държи под десет процента от пазара, но… стотици милиони хора наричаме тези офис машини с нейното име.
- През 1979 година Сони налага уокменът, който е създаден две-три години преди това, но първи те се заинтересували от него. Незаинтересуваните смятали, че никой не е луд да си купува батерии, да мъкне касетки и да слуша некачествен звук. Другите нехаели, а Сони запретнали ръкавите и развили технологията – направили уокменът достатъчно компактен, икономичен и качествен. Именно този и още дузина подобни пробиви превърнали японската компания за котлони във високотехнологичен глобален лидер.
- Пак през 60-те и 70-те години на 20 век, друга японска компания – Панасоник преоткрила разносната търговия и продажбите по домовете за страната на изгряващото слънце. Именно така Панасоник продали милиони телевизори и касетофони на японците, a с приходите финансирали експанзията си в Европа.
Предприемачите и икономистите обичат мириса на пари, а там където има монопол това е напълно сигурно. Българските търговци в храма на еврофондовете, не са изключение от това правило.
Така неусетно всички – едни все още млади и наивни,
втори незаинтересовани, а трети заинтересовани стигаме до историята на свлачищата!
Свлачищата и срутищата са уж непредвидими гео-явления, но…
Явно мнозинството от хората не се интересува от Майката Земя, а от това да си скиторят безгрижно напред-назад по нея в климатизирани превозни средства. Разбира се, комфорта е удобна екстра, ала … “Веднъж стомна за вода, дваж стомна за вода, третия път…“ Язовирът е празен, но реката прелива, пътят е засипан от свлачище, а гората изгаря и някой ще не ще, накрая плаща мега сметката – със здравето си + заеми, лихви и неустойки.
Природата има свой собствен биологичен, метеорологичен и климатичен часовник.
Хилядолетия наред нашите деди и прадеди са били достатъчно разсъдливи, мъдри и далновидни да се интересуват и внимателно да наблюдават настроенията и делата на природата. В резултат на това човечеството се учело и живеело все по-нашироко.
Стигнало се до там, че мнозина хора си въобразили, че са по-умни и силни от природата.
Започнали да създават генно модифицирани организми, роботи, че даже виртуална реалност и изкуствен интелект!!
Природата и Живота милиони години зачевали, кърмили и отглеждали човека, а днес в навечерието на пълнолетието си той какво решил да прави? Дощяло му се безкрайно парти и дискотека, за да може да си мези, пие и танцува на воля, а изкуствен интелект да му е шофьор, готвач, диджей, и… ?!
Защо си мислите, че разгула вечно ще ви се разминава?!
Вие дето заинтересовано потривате ръце, че печелите и властвате.
Вие дето незаинтересовани гледате “сериали от видеоклипове”.
Вие хора на бъдещето – и ти уж човеко!!
Не виждате ли, че на природата започва да и писва??
Мислите си, че ИИ ще почисти кочината вместо вас? Ами ако той наистина реши да я почисти, от най-големия заинтересовано/незаинтересован замърсител?! Решили сте, преди това да се случи, ще се преселите на Венера, на Марс, или за по-нашироко на Сатурн и Юпитер?!?! Вие си вервайте в тънките сметки, ала аз имам по-пролетна работа за вършене.
Вместо финал ще пиша хайку.
***
Огнено небе.
Пролет иде
небето събира топлина и изгреви.
/5 февруари 2021 пролет, Добри Летов-Тракиеца/
Тагове:
Стенописи от Диан Костов Костинброд
Честит Национален празник, Българи!
ГРЕШИ ЛИ АЛИАНСА НА НАТО КАТО ЗАСТАВА СР...
Честит Национален празник, Българи!
ГРЕШИ ЛИ АЛИАНСА НА НАТО КАТО ЗАСТАВА СР...
Следващ постинг
Предишен постинг
Търсене