За този блог
Гласове: 4181
Постинг
05.02.2021 01:20 -
Свлачища! Незаинтересованост! Монополи!
Автор: trakietsadobri
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2606 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 15.02.2021 17:19
Прочетен: 2606 Коментари: 1 Гласове:
8
Последна промяна: 15.02.2021 17:19
Този ми текст ще бъде доста суховат и наивистично аналитичен.
Не очаквам да предизвика голям интерес, но според мен въпросите и удивителните из заглавията от месец на месец стават все по-предизвикателни спрямо всички ни.
Ще се опитам да запиша няколко откъслечни спомена с впечатления от “света и човешките градежи в него.” За да подсещам себе си и тези от вас, които останат да прочетат “статията”, да бъдем по-разсъдливи, работливи и можещи, защото явно човешкото време се ускорява и скъсява. Разбира се, секундите би трябвало да са си същите, но… дали заради квантовите часовници, или заради търговците в храма, но човешкия свят комай все повече започва да прилича на видеоклип.
Връзката между незаинтересоваността и монополите надали може да бъде описана за час, ден или година. И все пак където има монопол в резултат от незаинтересованост винаги едни губят, други печелят, а човечеството се учи или не се учи.
Ето три знакови примера, които преди години научих от една американска университетска книга, записала част от историята на предприемачеството и маркетинга:
- Копирните машини, които Ксерокс налага през 60-те години. По това време компанията била икономическо мъниче, на ръба на фалита, но… Кодак и останалите големи не обърнали никакво внимание на новата чуплива “гаражна фотокопирна машина”. Проявили пълна незаинтересованост към дейността на “онези аматьори”. Три години по-късно “големите” осъзнали грешката си, но Ксерокс вече продавали второ поколение машини, които били значително по-качествени, а оборотът в тази нова пазарна ниша превишавал 100 милиона долара, като 96% от него бил за тях. Днес компанията държи под десет процента от пазара, но… стотици милиони хора наричаме тези офис машини с нейното име.
- През 1979 година Сони налага уокменът, който е създаден две-три години преди това, но първи те се заинтересували от него. Незаинтересуваните смятали, че никой не е луд да си купува батерии, да мъкне касетки и да слуша некачествен звук. Другите нехаели, а Сони запретнали ръкавите и развили технологията – направили уокменът достатъчно компактен, икономичен и качествен. Именно този и още дузина подобни пробиви превърнали японската компания за котлони във високотехнологичен глобален лидер.
- Пак през 60-те и 70-те години на 20 век, друга японска компания – Панасоник преоткрила разносната търговия и продажбите по домовете за страната на изгряващото слънце. Именно така Панасоник продали милиони телевизори и касетофони на японците, a с приходите финансирали експанзията си в Европа.
Предприемачите и икономистите обичат мириса на пари, а там където има монопол това е напълно сигурно. Българските търговци в храма на еврофондовете, не са изключение от това правило.
Така неусетно всички – едни все още млади и наивни,
втори незаинтересовани, а трети заинтересовани стигаме до историята на свлачищата!
Свлачищата и срутищата са уж непредвидими гео-явления, но…
Явно мнозинството от хората не се интересува от Майката Земя, а от това да си скиторят безгрижно напред-назад по нея в климатизирани превозни средства. Разбира се, комфорта е удобна екстра, ала … “Веднъж стомна за вода, дваж стомна за вода, третия път…“ Язовирът е празен, но реката прелива, пътят е засипан от свлачище, а гората изгаря и някой ще не ще, накрая плаща мега сметката – със здравето си + заеми, лихви и неустойки.
Природата има свой собствен биологичен, метеорологичен и климатичен часовник.
Хилядолетия наред нашите деди и прадеди са били достатъчно разсъдливи, мъдри и далновидни да се интересуват и внимателно да наблюдават настроенията и делата на природата. В резултат на това човечеството се учело и живеело все по-нашироко.
Стигнало се до там, че мнозина хора си въобразили, че са по-умни и силни от природата.
Започнали да създават генно модифицирани организми, роботи, че даже виртуална реалност и изкуствен интелект!!
Природата и Живота милиони години зачевали, кърмили и отглеждали човека, а днес в навечерието на пълнолетието си той какво решил да прави? Дощяло му се безкрайно парти и дискотека, за да може да си мези, пие и танцува на воля, а изкуствен интелект да му е шофьор, готвач, диджей, и… ?!
Защо си мислите, че разгула вечно ще ви се разминава?!
Вие дето заинтересовано потривате ръце, че печелите и властвате.
Вие дето незаинтересовани гледате “сериали от видеоклипове”.
Вие хора на бъдещето – и ти уж човеко!!
Не виждате ли, че на природата започва да и писва??
Мислите си, че ИИ ще почисти кочината вместо вас? Ами ако той наистина реши да я почисти, от най-големия заинтересовано/незаинтересован замърсител?! Решили сте, преди това да се случи, ще се преселите на Венера, на Марс, или за по-нашироко на Сатурн и Юпитер?!?! Вие си вервайте в тънките сметки, ала аз имам по-пролетна работа за вършене.
Вместо финал ще пиша хайку.
***
Огнено небе.
Пролет иде
небето събира топлина и изгреви.
/5 февруари 2021 пролет, Добри Летов-Тракиеца/
Не очаквам да предизвика голям интерес, но според мен въпросите и удивителните из заглавията от месец на месец стават все по-предизвикателни спрямо всички ни.
Ще се опитам да запиша няколко откъслечни спомена с впечатления от “света и човешките градежи в него.” За да подсещам себе си и тези от вас, които останат да прочетат “статията”, да бъдем по-разсъдливи, работливи и можещи, защото явно човешкото време се ускорява и скъсява. Разбира се, секундите би трябвало да са си същите, но… дали заради квантовите часовници, или заради търговците в храма, но човешкия свят комай все повече започва да прилича на видеоклип.
Връзката между незаинтересоваността и монополите надали може да бъде описана за час, ден или година. И все пак където има монопол в резултат от незаинтересованост винаги едни губят, други печелят, а човечеството се учи или не се учи.
Ето три знакови примера, които преди години научих от една американска университетска книга, записала част от историята на предприемачеството и маркетинга:
- Копирните машини, които Ксерокс налага през 60-те години. По това време компанията била икономическо мъниче, на ръба на фалита, но… Кодак и останалите големи не обърнали никакво внимание на новата чуплива “гаражна фотокопирна машина”. Проявили пълна незаинтересованост към дейността на “онези аматьори”. Три години по-късно “големите” осъзнали грешката си, но Ксерокс вече продавали второ поколение машини, които били значително по-качествени, а оборотът в тази нова пазарна ниша превишавал 100 милиона долара, като 96% от него бил за тях. Днес компанията държи под десет процента от пазара, но… стотици милиони хора наричаме тези офис машини с нейното име.
- През 1979 година Сони налага уокменът, който е създаден две-три години преди това, но първи те се заинтересували от него. Незаинтересуваните смятали, че никой не е луд да си купува батерии, да мъкне касетки и да слуша некачествен звук. Другите нехаели, а Сони запретнали ръкавите и развили технологията – направили уокменът достатъчно компактен, икономичен и качествен. Именно този и още дузина подобни пробиви превърнали японската компания за котлони във високотехнологичен глобален лидер.
- Пак през 60-те и 70-те години на 20 век, друга японска компания – Панасоник преоткрила разносната търговия и продажбите по домовете за страната на изгряващото слънце. Именно така Панасоник продали милиони телевизори и касетофони на японците, a с приходите финансирали експанзията си в Европа.
Предприемачите и икономистите обичат мириса на пари, а там където има монопол това е напълно сигурно. Българските търговци в храма на еврофондовете, не са изключение от това правило.
Така неусетно всички – едни все още млади и наивни,
втори незаинтересовани, а трети заинтересовани стигаме до историята на свлачищата!
Свлачищата и срутищата са уж непредвидими гео-явления, но…
Явно мнозинството от хората не се интересува от Майката Земя, а от това да си скиторят безгрижно напред-назад по нея в климатизирани превозни средства. Разбира се, комфорта е удобна екстра, ала … “Веднъж стомна за вода, дваж стомна за вода, третия път…“ Язовирът е празен, но реката прелива, пътят е засипан от свлачище, а гората изгаря и някой ще не ще, накрая плаща мега сметката – със здравето си + заеми, лихви и неустойки.
Природата има свой собствен биологичен, метеорологичен и климатичен часовник.
Хилядолетия наред нашите деди и прадеди са били достатъчно разсъдливи, мъдри и далновидни да се интересуват и внимателно да наблюдават настроенията и делата на природата. В резултат на това човечеството се учело и живеело все по-нашироко.
Стигнало се до там, че мнозина хора си въобразили, че са по-умни и силни от природата.
Започнали да създават генно модифицирани организми, роботи, че даже виртуална реалност и изкуствен интелект!!
Природата и Живота милиони години зачевали, кърмили и отглеждали човека, а днес в навечерието на пълнолетието си той какво решил да прави? Дощяло му се безкрайно парти и дискотека, за да може да си мези, пие и танцува на воля, а изкуствен интелект да му е шофьор, готвач, диджей, и… ?!
Защо си мислите, че разгула вечно ще ви се разминава?!
Вие дето заинтересовано потривате ръце, че печелите и властвате.
Вие дето незаинтересовани гледате “сериали от видеоклипове”.
Вие хора на бъдещето – и ти уж човеко!!
Не виждате ли, че на природата започва да и писва??
Мислите си, че ИИ ще почисти кочината вместо вас? Ами ако той наистина реши да я почисти, от най-големия заинтересовано/незаинтересован замърсител?! Решили сте, преди това да се случи, ще се преселите на Венера, на Марс, или за по-нашироко на Сатурн и Юпитер?!?! Вие си вервайте в тънките сметки, ала аз имам по-пролетна работа за вършене.
Вместо финал ще пиша хайку.
***
Огнено небе.
Пролет иде
небето събира топлина и изгреви.
/5 февруари 2021 пролет, Добри Летов-Тракиеца/
Тагове:
Следващ постинг
Предишен постинг
Търсене