Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: trakietsadobri
Категория: Лични дневници
Прочетен: 815573
Постинги: 584
Коментари: 710
Гласове: 4141
Постинг
09.01.2019 01:00 - Успехът и трагедията на българския международен транспорт
Автор: trakietsadobri Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1240 Коментари: 0 Гласове:
8

Последна промяна: 29.12.2020 02:35

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
От незапомнени времена невежеството и безразличието пътуват по света.
Возят се, най-комфортно, и не дават пукната пара, че товарят и дори претоварват гърбовете на безчет нищо неподозиращи хора и общности. За мое съжаление трябва да призная, че от незнание и неразбиране и аз доста пъти съм носил и нося такъв „луксозен“ товар, върху уж здравата си гърбина.

Толкова по „филосоФията и наУката“!

Причината да пиша този текст, е че изненадващо и за самия мен преди малко изгледах целят „Референдум“ по БНТ1, в който няколко заинтересовани експерти, изненадващо подробно, разискваха темата „Пакетът за мобилност - грижа за работниците или двоен стандарт в Евросъюза?“

Отдавна не бях гледал толкова съдържателно телевизионно предаване.
В последните години гледам малко телевизия и мнението ми може би не е достоверно, но все пак горещо препоръчвам да го видите, защото ето какво чух по време на предаването от експертите в студиото:

За 2017 и 2018 г. около 17% от брутния вътрешен продукт на България се е формирал от бизнеса на българските превозвачи на товари (от превозите с тирове и камиони). Като се има предвид, че за последните две години БВП на България е малко над 100 милиарда лева излиза, че приноса на „камионите“ в бюджета на България, в последните две години, е бил поне 16-17 милиарда лева!!

Още по-удивителното е, че между 80 и 90% от всички постъпления и печалби на фирмите в този бранш са били формирани изцяло от международни превози на товари.

И още за успехите на бранша:
Българските фирми за международен превоз на товари изплащат на лизинг и „притежават“ общо около 66 000 камиона, 80% от които на възраст под три години!! А брутните заплати, с командировъчните и премиите, на отделни успешни международни шофьори достигали до 2000-2500 евро месечно!

Транспортните нужди на България се покривали от 5000-6000 камиона, а почти всички други машини пътували основно по пътищата на държави от ЕС.

Удивителен успех!
Дано всичко да е така и дори по-добре отколкото съм го чул и запомнил.

За жалост след подобен удивителен икономически успех, почти винаги идва трагедия.
Колкото повече слушах ТВ-то, толкова по-тъжно ми ставаше, защото все по-явно се виждаше, че този успех няма как да продължи вечно. Защото икономиката е „циклична“ и винаги има по-голяма акула, която постоянно се оглежда за по-тлъсти и апетитни риби, които лакомо да изяде.

Очевидно е!
По един или друг начин, в следващите от една до три години, МЕГА флотът от български камиони ще се „саморазпусне“.

Наивното ми и най-вероятно напълно недостоверно предположение е, че:
- 1/4 от българските компании ще потърсят нов собственик от „ядрото на ЕС“ и ще бъдат изцяло изкупени.
- 1/4 ще сключат „партньорски договор“ и ще преместят централите си в други държави от ЕС.
- 1/4 ще фалират и ще бъдат разпродадени на безценица
- 1/4 ще свият мащаба си, за да продължат да пътуват по по-близки до България пътища.

До днес си мислех, че „нямам почти нищо общо с транспортния бизнес“, но... част от невежеството ми отлетя и... започнах да трупам тъга.

Пожелавам на себе си и на семействата на всички читави български превозвачи прогнозата ми да не се случи, защото ако се сбъдне дори в този далеч не песимистичен вариант това ще доведе не само до икономическа криза, но и до поредното обезлюдяване на родината ни.

Чуйте ТВ предаването за „Пакетът за мобилност“
https://www.bnt.bg/bg/a/pakett-za-mobilnost-grizha-za-rabotnitsite-ili-dvoen-standart-v-evrosyuza



Гласувай:
8



Няма коментари
Търсене

Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031