Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: trakietsadobri
Категория: Лични дневници
Прочетен: 314782
Постинги: 394
Коментари: 582
Гласове: 2160
Постинг
30.08.2018 14:03 - „Какви пънове са българските мъже!“ и „Колко онеправдани са българските жени!“.
Автор: trakietsadobri Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2665 Коментари: 0 Гласове:
6

Последна промяна: 21.08.2020 13:42

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
~ ~ ~
~ ~ ~ ~ ~
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ 
Винаги се чудя, да пиша ли по "актуални теми и дискусионни въпроси" или да не пиша.
Има ли какво полезно да кажа или не?! 

Два такива постоянно предъвквани въпроси са:
„Какви пънове са българските мъже!“
и „Колко онеправдани са българските жени!“.

Ха сега де?! Какви са жените и мъжете в България?!
Както забелязвате от този наивен текст и аз доста обичам да обобщавам, да говоря, че даже и да пиша. И все пак, точно по тези две теми, хич не искам да изказвам общо мнение или позиция, защото очевидно то няма да е нито вярно, нито обективно.

Защо пиша този текст тогава?
Защото смятам, че в България има безчет удивително читави, всеотдайни и градивни примери - и жени, и мъже. И защото хич не ми харесва обичайното оплакване по темата. Мисля, че в този „разговор“ често има твърде много спор и твърде малко диалог. Че комуникацията между двата пола може би често се губи и точно заради това, твърде малко се познаваме и разбираме едни други.

Спирам общото говорене, вместо това ще се опитам да разкажа няколко лични житейски случки. Между тях ще има „позитивни и негативни“ - вие сами изберете какви са те за вас.

Първо няколко мои лични спомени от „Жени учители из училищата на България“:

Я елате тук, хубостници. Веднага елате и тримата!
... ФРАС-ПРАС-ФРАС! (Получаваме по един опак шамар, за всеки от нас тримата.)
... Не ме интересува, кой е виновен! За този час и тримата сте наказани да стоите прави пред дъската, с гръб към класа. И само да сте гъкнали!"  (Преживял съм го повече от веднъж, в годините от 1-ви до 3-ти клас.)

Това е първият ни Час на класа - всеки месец ще имаме поне по две такива срещи.
Може би не всички теми в тези часове ще ви бъдат забавни, но пък веднъж на около три месеца ще си организираме голямо весело тържество. Ще се забавляваме и ще празнуваме заедно. ... В тези четири дни от годината ще празнуваме рождените дни на всички, които са пораснали през изминалите месеци. ... Ще се наговаряме колко и какви храни и напитки ще донесем, и ще делим разходите. ... Помислете как искате да пренареждаме класната стая в тези празнични дни и кой с какво иска да участва в празника. ... Аз ще ви донеса касетофон, а вие ще донесете касетки с музика каквито ви се слушат. Помислете и какви забавни игри искате да си направим. Например: томбола с направени от вас подаръци, забавни скечове, свирене, пеене, танцуване. Всеки каквото може и иска да покаже. Също викторина с решаване на забавни задачи, бой с възглавници или друго каквото ви хрумне. ... След три седмици, в петък следобед, ще бъде вторият Час на класа. Моля ви, дотогава помислете как си представяте Първият празник, за да обсъдим подготовката му. ... Ако преди това имате някакви конкретни идеи или въпроси, които искате да ми зададете, може да го правите винаги след часовете ни по математика.“ (4-ти клас)

Добри, стани и покажи на класа как не се танцува хоро!
Да видят колко е лошо човек да няма чувство за ритъм и да не може да танцува.
“ (4-ти клас)

Добри! Пак говориш. Втори път ти правя забележка!
Кажи за какво говорих или за следващият път ще трябва да препишеш три пъти трите страници, от плана на урока по история. ... Ха! Ама ти си можел едновременно да слушаш и да говориш!! Браво, че си слушал, но моля те постарай се да не бърбориш по време на урока, защото така пречиш и на мен, и на съучениците ти. Е, ще се разберем ли да си по-тих докато разказвам урока?“ (5 клас)

Не ме интересува, че ви боли главата, или че не разбирате урока по химия! (днес „Човекът и природата“) Всички, които не разбират, ще стоят тук докато не свърши занималнята – ще се правите, че четете и учите поне до 16.30 часа.“ (6 клас, в занималнята след часовете)

Добри, как така не си научил последният куплет? Защо?!
..
. Какво като са 8 куплета! Можеше нещо да смънкаш за последния куплет и щях да ти пиша Много добър 5. Как можа да научиш перфектно седемте куплета, а след тях веднага да кажеш, че последния не си го научил. ... Сега какво да те правя?! ... Пиша ти двойка! Сядай!!“ (7 клас)

Вие май сте си намислили някакви знаци да си подсказвате – браво, много хитро! Аз тогава ще ви задавам повече въпроси, да видим как ще се справите. (8 клас, в час по химия)

Някои сигурно ще ви каже, че литературата в техникума няма да ви трябва.
За него може би е така, но много по-важно е вие самите какво мислите по въпроса. И не толкова заради матурата, защото ако не от първия път, то от втория или третия, все ще я вземете. ... Може оценката да не ви е важна. ... А общуването – важно ли ви е? Как ще общувате с хората без думи и интересни теми? Как ще заинтересувате някое хубаво момиче или момче? Как ще отстоявате позициите си или ще разказвате на другите това, което ви вълнува?“ (9 клас)

Биологията и химията в 10 клас е много сложна, но вие понеже сте в техникум, няма чак толкова да ви товаря. Те и часовете са малко. ... От друга страна, ако не говорите много и се движим по-стегнато, ще гледам да ви пускам 5-10 минути по-рано. ... Да имате повече време да закусите в голямото междучасие, след часа.“ (10 клас)

Аха! Интересен въпрос! ... Затова ще учим по-нататък.
... А сега да повторим, това което казах до тук. ...
Остават само 10 минути, ако всичко сте записали, да кажем, че сме готови, за да имаме повече време за обяд. За другият път гледайте да не закъснявате, защото се налага да слеем двата часа и да свършим 20 минути по-рано." (11 клас)

Понеже всички имате да пишете дипломни работи, в петък следобед ще сливаме трите часа и ще караме само по два, за да имате повече време за писане.“ (12 клас)

                                                                         - - -

По темата „Мъже учители от България“ –  лични житейски случки:
От първи до трети клас имах само един мъж учител, който няколко пъти ни водеше нещо като трудово. Примерно по веднъж или два пъти месечно. С него садяхме разсад в опитното земеделско поле зад училището; лепихме „човечета игленици“ от картон, дунапрен и цветна хартия; пренасяхме нарязани дървета за училищните печки и усвоявахме трудови навици.

В четвърти клас имахме трима мъже учители – по български, по физическо и по трудово.

Последен е Добри! ...Ти май никога не си учил български. Правописът ти наистина е ужасен. Затова ти и всички други, които изброих задължително ще се запишете на СИП по български език при мен, иначе не виждам как ще завършите годината.“ (4 клас)

Тичайте, не се скатавайте! Искам всички да направите поне по две пълни обиколки, по тротоара около двора на училището. Които могат повече и им е скучно, да направят по три. Който го видя, че се скатава ще тича после пред мен докато другите играят на народна топка, волейбол или футбол. Искам всички да можете да си покриете норматива. Така ще получите не само по-висока оценка, а и ще можете да се запишете да тренирате ако желаете. Ще бъдете и по-здрави, издръжливи, а може би и по-красиви! ...Тичайте, не ме гледайте мен, че тичам бавно зад вас. Ако искате да се състезаваме, елате да тренирате на стадиона." (4 клас)

Деца вече не сте толкова малки, че да ми се оправдавате и обяснявате, че не можете да научите един урок по биология. Пети клас е едва началото. Ако сега не учите и не можете, какво ще правите догодина в 6 клас, когато ще учим ботаника? ...Когато нещо не сте разбрали питайте ме. Ще обяснявам и повтарям колкото е нужно. Питайте ме и за всичко друго каквото искате. Ще отговоря на всеки въпрос, а ако за нещо не съм сигурен, заедно ще прочетем след часа каквото е нужно, в ей онези книги зад вас или ще потърсим другаде където е нужно. ...От вас искам само две-три неща: да бъдете максимално внимателни и съсредоточени, да учите и да внимавате да не счупите микроскопите, които виждате до всеки един от вас, на чиновете. Моля ви, внимавайте с тях, защото бе много трудно да ги набавя, а сега е още по-трудно и скъпо да се купи нов микроскоп. ...Ако разваляте дисциплината или погрешка решите да взимате акъл от диванета, каквито очевидно вие не сте, ще бъда принуден нагледно да ви показвам каква е практическата ползата от лицевите опори и от познаването на анатомията.“ (5 клас)

Искам всички да идвате подготвени за часовете по трудово при мен. С удобни дрехи и обувки, задължително ще носите и престилка. Всички ще работите. Знам, че сме в мазето на училището, и че всичко тук изглежда по-скоро прашно отколкото забавно, но всичко, което ще учите тук ще се старая да ви бъде от полза. Искам всички момичета да знаят какво е бушон и да могат да завият крушка, а момчетата да могат да приготвят поне едни пържени яйца и да знаят как се готви мусака без заливка.“ (6 клас)

В седми и осми клас нямах учители мъже.

Няма да имате много часове по история в 9 и 10 клас, защото учите в техникум. Ще се опитам с всички, които имате желание да го компенсираме, като четете повече книги самостоятелно или като се запишете на СИП по История, ако се съберете поне осем желаещи. ...Помнете, че който познава корените си расте по-бързо и леко.“

Практиката иска пипане. 
Познанието идва само с много работа и много учене.“ (11 клас)

Какво пак сте недоволни. ... Учим, колкото ми плащат. ... Училището не е нищо повече от занималня, за да бъде нещо повече е нужно сами да си го направите. Да работите самостоятелно и да задавате въпроси ....Ако знаете какво да питате, може да научите и нещо повече.“ (12 клас)

.................
Спирам с личните житейски случки.
Сигурен съм, че всички имаме много-много повече реалeн опит и всички ясно разбираме, че не съществува такова осреднено плашило като „българския мъж“ или „българската жена“.

Всеки е такъв какъвто е + всичко, което е надградил в училището на живота, през което е преминал.
А по темата за училището в България, очевидно жените са водещи. Така е от много-много отдавна, а напоследък съвсем, което не знам дали е само красиво и хубаво. 

По мои лични субективни впечатления и наблюдения, през последните години статистиката е, че:
- В детските градини между 85 и 99% от всички работещи са жени.
- В училищата между 70 и 90% от учителите са жени. (За всички училища и класове в България.)
- В университетите между 55 и 70% от всички преподаватели са жени. (При младите преподаватели, под 45 години, този процент е още по-голям.
- При лекарите, психолозите и социалните работници, в последните години, процента на жените също е по-голям от този на мъжете.
- При младите юристи също започва да се наблюдава подобна тенденция.

Накратко ако въпроса е за спора: „Какви пънове са българските мъже!“ и „Колко онеправдани са българските жени!“ - очевидно е, че жените печелят спора. Но също толкова очевидно е, че няма как всички проблеми на българските жени да идват от българските мъже.



Гласувай:
6
0



Няма коментари
Търсене

Календар
«  Април, 2021  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930