Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: trakietsadobri
Категория: Лични дневници
Прочетен: 314767
Постинги: 394
Коментари: 582
Гласове: 2160
Постинг
26.02.2018 16:13 - Пътя на дизайна, из паметта на художниците – наивно търсене на думи
Автор: trakietsadobri Категория: Лични дневници   
Прочетен: 699 Коментари: 0 Гласове:
5

Последна промяна: 23.12.2020 23:55

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Багра/Усет
Линия/Форма
Сянка/Светлина
Личност/Творец
Контраст/Различимост
Простота/Естественост
Невидими нишки/Сетива и усещания
Единство/Картина
Баланс/Хармония

+
Описаното от Гещалт психологията, която наблюдава и изучава, за да забележи, че „Съзнанието често естествено свързва обектите.“, при което очите виждат:
  • Центриране – взорът естествено се съсредоточава, взира в една фигура.
  • Прецентриране – виждането непрестанно се движи – върху едно, после върху друго.
  • Човешкото око е склонно да „дописва и затваря“ формите.
  • Големия брой елементи естествено се групират (уедряват) в множества.
  • Закон за близостта. Докосващите се форми се сливат.
  • Закон за приликата. Сходните по форма елементи се виждат групово.
  • Закон за общата съдба. Елементи, които се движат заедно, се виждат като един.
  • Повторението на ясно различими елементи, обединява и сплотява цялата композиция.

И малко памет от извора:
Из Чудомир, трети том. Спомени, пътеписи, статии и бележки. Част първа.
ХУДОЖЕСТВЕНАТА АКАДЕМИЯ
[...]
Тогава учението беше 7 години – три общ курс и четири висш, или специален.
Записахме се и редовните занятия започнаха. [...] Две години преподавателя ни Петко Клисуров висеше над главите ни от заран до вечер, като ни учеше [...] Мъчехме се ние с подострените като игли креди, пъшкахме и когато ни струваше, че всичко е направено, подписвахме се в единият ъгъл и се готвехме да му ги предадем. Тогава той идваше, свиваше устни, примижаваше с едното око и като се преструваше, че не вижда сложения подпис, казваше тихичко:
- Ха, така. Добре си го започнал. Като скица бива го горе-долу. Карай сега нататък, продължавай!
И ние пак превивахме кръстове и почвахме да бодем порите на листа с островърхите креди.
[...]

ЧИТАЛИЩНИ МУЗЕИ
[...]
Голямо и неизчерпаемо имане за проучване на нашият бит представляват също така етнографските и фолклорни материали като: шевици, съдове, украси, песни, приказки, легенди и пословици.
[...]
Музеите между другото са и школи за историческо мислене. Младежта трябва да познава миналото, за да се научи да мисли исторически, казва на друго място пак той. „Да мислиш исторически, това значи да разбираш живота като процес на непрекъснато въплъщение на енергията в създаването на всичко това, което се нарича материална култура;“
(Чудомир цитира тук думи на Максим Горки.)

ГОЛЕМИТЕ И МАЛКИТЕ
[...]
Големите риби и прочее може да гълтат малките, но големите музеи не трябва да мислят само за себе си, а да покровителствуват, да подпомагат провинциалните, защото и там живеят българи, и те искат да чуят, да видят, да научат нещо повече!
Вместо да иска и изземва картини от провинциалните галерии Националната художествена галерия трябва да раздаде от богатият си фонд по някоя картина от нашите класици, за да станат провинциалните галерии исторически по-прегледни и да дават на посетителите си по-ясна и по-пълна представа за развоя на нашата живопис.

думи из „Жажда: Величко Минеков“ - филм от поредицата "Умно село"
   "Когато за първи път пипнах глина аз разбрах, че има друг свят на съществувание. ... Така, като я пипнах, беше много страшно – ток се прехвърли във мене. Щото разбрах, че нещо става. Моите ръце и нещо от вътре, така ми казва какво да правя – как да се моделира. И стана като душевна магия. Не мога никога да го забравя.
[...]
Те са мълчаливи, но всяка говори за себе си, защото всяка преминава един много сложен процес. За да стигнеш или да поискаш да направиш дадена форма или скулптура, трябва да влезеш в състоянието, в което идва или се намира тази форма.

Всяка скулптура или форма носи собствен свят. В това нейно затворено мълчание, всеки я гледа и всеки си обяснява това, което поиска от нея. Тя не говори, за това не и трябват думи.
[...]
Аз съм ги направил хората да ги гледат, и ако случайно им се радват, от това по-хубаво няма.
[...]
Е нашата работа не е много лесна, тя е свързана с глина, с материали, с чукове, с длета, с камъни, с глина. По някой път един паметник се прави по няколко години, даже и по десет години. С идейните проекти, после с изпълнение, и всичко е във гранит, което всъщност не много лесен материал.

Няма блъскане, когато си обичаш занаята, няма блъскане – всичко е много лесно и много приятно. Аз когато работех със камък, трябва да си призная, че тогава се чувствах най-добре. Усещах, че се движи тялото – така дишаш малко по-свободно и по-хубаво, има слънце, има вятър, има въздух. Контактуваш със природата, щото камъкът се работи винаги вънка, във една така жива среда."
   ---Ако ви е станало интересно вижте филма.
       https://www.bnt.bg/bg/a/zhazhda-velichko-minekov-27052017

и
Няколко музикални картини:
Zaz - On ira
    https://www.youtube.com/watch?v=8IjWHBGzsu4
Бременские музыканты
    https://www.youtube.com/watch?v=d7NpFhucGbg
Feet of Flames – Gypsy
    https://www.youtube.com/watch?v=giOgg0TRsxc
Vanessa Paradis & -M- "La seine"
    https://www.youtube.com/watch?v=9Z-NbQvhzKM
Из паметта на Япония
    https://www.youtube.com/watch?v=dx76YPgZviE
Kjara"s Dance Project - Crossroads movie
    https://www.youtube.com/watch?v=25GhsJPmtZo
Luz Casal - Historia de un Amor
    https://www.youtube.com/watch?v=P6ZKW3xzK7I
Adele - Send My Love
    https://www.youtube.com/watch?v=fk4BbF7B29w
Ние музикантите
    https://www.youtube.com/watch?v=Peo1-hRpRqU



Гласувай:
5
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

Календар
«  Април, 2021  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930