Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: trakietsadobri
Категория: Лични дневници
Прочетен: 815492
Постинги: 584
Коментари: 710
Гласове: 4141
Постинг
12.01.2018 12:25 - Из „Изповедите на младия романист“ от Умберто Еко
Автор: trakietsadobri Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1783 Коментари: 2 Гласове:
5

Последна промяна: 23.12.2020 23:49

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
1. Писане от ляво на дясно

Тези лекции са озаглавени „Изповедите на младия романист“ и имате пълно право да се запитате защо, при положение, че карам седемдесет и седмата си година. Но така стана, че публикувах първия си роман „Името на розата“, през 1980, което означава, че започнах кариерата си на романист преди някакви си двайсет и осем години. И така, смятам се за много млад и определено обещаващ романист, който досега е издал само пет романа и ще издаде още много в следващите петдесет години. Това текущо дело все още е недовършено (иначе нямаше да е текущо), но се надявам, че съм натрупал достатъчно опит, та да споделя няколко думи как пиша.
[...]

Какво е творческото писане?
Когато станах на петдесет и малко, за разлика от много други учени не се притеснявах, че моите текстове не са „творчески“.
И до днес не разбирам защо Омир е смятан за творец, а Платон – не. И защо един лош поет да е творец, а един добър учен, автор на статии, да не е?
[...]
Може да се каже, че като оставим настрана творческата енергия, много учени усещат импулса да разкажат истории и съжаляват, че не могат да го направят – ето защо, чекмеджетата на мнозина университетски професори са пълни със слаби непубликувани романи. Но през годините аз удовлетворявах тайната си страст към разказването по два различни начина: първо, често се занимавах с устно повествование, като разказвах разни истории на децата си (и останах с пръст в уста, когато те пораснаха и прескочиха от приказките към рок музиката); второ, вкарвах повествование във всяка своя критическа статия.
[...]
Във всяка научна книга трябва да има някаква интрига – търсене на някакъв Свят Граал. И мисля, че постигнах това във всичките си по-сетнешни академични трудове.
[...]

Как да пишем
Когато журналистите ме питат: „Как написахте своите романи?“ Обикновено ги срязвам веднага, като отвръщам: „От ляво на дясно“.
[...]
Докато писах първия си роман, научих няколко неща. Първо, „вдъхновение“ е глупава дума, която хитрите автори употребяват, за да ги гледат с полагащото се на творците уважение. Както се казва, геният е десет процента вдъхновение и деветдесет процента пот.
[...]
Като си говорим за бавното вдъхновение, написах „Името на розата“ само за две години по простата причина, че не ми се налагаше да правя никакви проучвания за Средновековието. Както казах, докторската ми дисертация бе върху средновековната естетика и в по-нататъшните си изследвания също се занимавах с този период. През годините посетих множество романски абатства, готически катедрали и прочее. Когато реших да напиша този роман, все едно отворих един голям шкаф, в който бях трупал с десетилетия средновековни записки. Целият този материал ми беше в краката и трябваше само да избера какво ми трябва. Със следващите романи положението беше различно (макар че, избирах ли дадена тема, то бе, понеже вече ми беше донейде позната). Ето защо по-късните и романи ми отнеха много време – осем години за „Махалото на Фуко“, по шест за „Островът от предишния ден“ и „Будолино“. Бяха ми нужни само четири години за „Тайнственият пламък на кралица Лоана“, защото той се занимава с нещата, които четях като дете през трийсетте и четирийсетте години на XX век, и можех да използвам не малко стари материали, които ми се намираха в къщи – комикси, плочи, списания и вестници: накратко цялата ми колекция от спомени, носталгия и незначителни факти.

image

................................
Това е първата книга на Умберто Еко, която чета. Преди петнайсетина години подхванах да чета „Името на розата“, ала бързо осъзнах, че в тази книга има твърде-твърде много информация. Не обичам да чета смислени книги с неразбиране, затова оставих удоволствието да прочета книгата за по-просветено бъдеще.

Четейки „Изповедите на младия романист“ човек бързо осъзнава, че Умберто Еко не е „типичен художествен писател“, а удивляваща се личност, изследовател, работохолик, литературен-архитект, критик и хуморист, и...

Колкото повече се замислям що за изумителен литературен-архитект е Умберто Еко толкова по-ясно си спомням един кратък разговор с Антон Дончев от Панаира на книгата в НДК, от преди четири или пет години. Помолих го за автограф и споделих, че с удоволствие чета творбите му. Той ме попита, коя от тях ми е била най-интересна. Казах - „Всичко, което съм чел от вас ми е било интересно, ала „Трите живота на Кракра“ наистина ме смая още от самото начало, а и ми звучи изумително достоверно.“ Антон Дончев весело се засмя и ми каза, че творбите му са художествени четива. После каза нещо такова: - „За да напиша роман темата му трябва да ме развълнува. Когато темата ме заинтригува, аз започвам да я проучвам и разглеждам от всички възможни страни. Конкретно за Кракра Пернишки прочетох повече от 3000 източника. Мисля за живота на Кракра още от както написах Сказание за хан Аспарух, княз Слав и жреца Терес. После целенасочено събирах информация повече от седем години.“
- А как пишете? - наивно попитах аз.
Той пак се засмя и каза: - „С много труд, денонощно, месеци наред. Когато пиша роман напълно се изолирам от света докато не напиша книгата. Непрекъснато чета информацията, която съм събрал, пиша, редактирам и допълвам, докато не почуствам напълно написаното.“

За същото нещо и за някои други писателски тайни, разказва и споделя Умберто Еко.
Чета „Изповедите на младия романист“ от седмица, а все още не съм я преполовил, въпреки че тази му творба е „само“ 159 страници. Изумително четиво! - Обещавам да споделя още цитати от текста на книгата след седмица-две – след като я дочета.



Гласувай:
5



1. wonder - Уникален текст на излючетелен ч...
12.01.2018 15:33
Уникален текст на излючетелен човек!
Прочела съм всичко негово по няколко пъти и искрено съжалявам, че не живя още 50 години, за да напише още шедьоври, като тези, които ни е оставил.
цитирай
2. trakietsadobri - Дела Раи,
12.01.2018 18:25
Да, явно творбите на Умберто Еко си струват да бъдат прочетени.
И аз ще гледам скоро да наваксам този свои съществен пропуск.
цитирай
Търсене

Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031